Kunstenfestival Watou 2016

2 juli t.e.m. 4 september 2016

Over de kracht van mededogen

Kunstenfestival Watou 2016

DE KRACHT VAN MEDEDOGEN
...OVER IDENTITEIT, DIVERSITEIT EN MEDEDOGEN

We leven in een fantastische wereld. Maar er is werk aan.
Het gaat snel. Meedogenloos snel. Voor velen te snel.
En we zijn met veel, heel veel. Veel eenlingen met recht op een eigen identiteit. Veel verschillen die zorgen voor vermoeiende maar ook boeiende en levensnood­ zakelijke diversiteit.
Een allegaartje van mensen en meningen dat al duizenden jaren zichzelf in stand houdt en heruitvindt. We zoeken elkaar op: in het echt, digitaal en virtueel.
Om niet alleen te zijn. Ook onze taal­ en beeldvorming is een amalgaam.
Gelukkig een overbrugbare barrière: we zoeken immers ons.
We vormen groepen van gelijkgestemden: lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. We kunnen niet zonder de anderen.

We vertrouwen én wantrouwen. We nemen stellingen in. Willen geloven in iets. Hangen denkwijzen aan. Moeten er soms voor vluchten. Soms worden we fanatiek. Zonder mededogen leidt dit naar conflict. Zonder mededogen verliezen we onze menselijkheid.
We zullen mededogend zijn of niet zijn. De geschiedenis liegt niet.

'Hulp en troost bieden, vereist intelligentie. Het vermogen om emoties van anderen te kunnen meevoelen is een zeer oude verworvenheid die zich in ons lichaam én in onze geest heeft genesteld. Dankzij dit vermogen, dat we empathie noemen, hebben we als soort kunnen overleven.' stelt primatoloog Frans de Waal die volgens het tijdschrift TIME een van de honderd invloedrijk­ ste wetenschappers ter wereld is. Toen aan Stephen Hawking, een andere grote wetenschapper, gevraagd werd wat volgens hem de belangrijkste verwezenlijking van de mens is, antwoordde hij zonder aarzelen: 'Dat is empathie, de kracht om ons in de gedach- ten en de gevoelens van anderen in te leven, die kracht helpt de mensheid vooruit.'De onvolprezen dichter Arthur Rimbaud schreef: ‘Je est un autre’ ­ Ik is iemand anders. Jean­Paul Sartre had het dan weer over: ‘l’enfer c’est les autres’. Marc Reynebeau maakte daar onlangs ‘Je, c’est l’enfer’ van: de mens is van zichzelf de ergste vijand.

Menselijk fatsoen vertrekt vanuit mededogen.
We moeten daarom genereuzer naar de wereld kijken.
'Je moet de tijd aanvaarden waarin je leeft. Een andere oplossing is er niet.' stelt wereldreiziger, fotograaf en ecologist Yann Arthus­Bertrand.

Deelnemende kunstenaars:

Alex Seton • Peter Verhelst • Johan Clarysse • Juan Muñoz • Stefan Hertmans Rafael Gomezbarros Wisłava Szymborska Soheila Sokhanvari  Paul De Vree • Toon Tellegen   Luk Berghe Alfredo Jaar Roy Villevoye  Iosif Stalin   Benito Mussolini Adolf Hitler  Francis Alÿs • Patti Smith • Louise Bennett • Giuseppe Licari • Frederik Lucien De Laere • Anna Lange •Joachim Coucke •  Bernlef   Stefan Hertmans  Theo van Doesburg Secret Poetry • Luisterhoorns: Armand Van Assche • Theo Olthuis • Ted van Lieshout • Frank Adam • Bart Moeyaert • Joke van Leeuwen • Tjitske Jansen • Charles Ducal • Hugo Claus • Roberto Juarroz • Wilma Stockenström • Ernst Jandl • Roy Villevoy •Moussa Sarr •Simone de Groot Remco Campert • Dirk van Bastelaere • Anne van Amstel • Lies Caeyers • Robert & Shana • ParkeHarrison • Sandrine Pelletier • Johan Clarysse • Heidi Koren • Yves Velter • Tim Silver

• Cindy Wright • Melanie Bonajo • Rutger Kopland • Tabitha Moses & Jon Barraclough •Pascale Pollier • Koen Fillet • Rafael Gomezbarros • Pascal Bircher • Roeland Tweelinckx • Peter De Meyer • Saskia De Coster & Inne Eysermans • D.D. Trans • Alet Pilon • Jotie T’Hooft • Fred Eerdekens • Bertien van Manen • Randall Casaer • Peter De Meyer • Moniek Toebosch • Samson Kambalu • Michaël Vandebril •  Erik Buijs • Arthur Lava • Roland Jooris • Eduardo Basualdo

IMG_20160703_121624
IMG_20160703_121502
WATOU2016 (61)
WATOU2016 (6)
WATOU2016 (152)
WATOU2016 (90)
luisterhoorn
WATOU2016 (69)
WATOU2016 (198)
WATOU2016 (224)

De muur

De Muur is een groeiende verhaallijn doorheen de festivalperiode die steeds andere kunstenaars samenbrengt om een gesamtkunstwerk te maken voor Kunstenfestival Watou.
Een illustrator of beeldend kunstenaar gaat daarbij samen met een schrijver of dichter de uitdaging aan om op een aantal dagen tijd een uniek, maar vluchtig kunstwerk te maken op een muur in het Festivalhuis. Het resultaat wordt gedurende een weekend aan het publiek tentoongesteld om daarna op­ nieuw te verdwijnen, waardoor de Muur telkens weer verandert in een blank canvas voor het volgende duo. Met dit project brengen tien kunstenaarsduo’s u deze zomer woord en beeld in symbiose, maar dan voor korte duur. Ze brengen u de schoon­ heid van de vergankelijkheid.