Coming World Remember Me

2014 - 2018

COMING WORLD REMEMBER ME

Tijdens de periode 2014-2018 namen tienduizenden mensen verspreid over Vlaanderen en de rest van de wereld deel aan de ‘making of’ van de land-art-installatie CWRM door 600.000 beeldjes uit klei te boetseren. Daarbij staat elk beeldje voor een van de 600.000 slachtoffers die het leven lieten ten gevolge van de Eerste Wereldoorlog in België.

Bij elk beeldje hoort ook een dog tag, het universele identificatiesysteem voor frontsoldaten. Op deze dog tag staat een slachtoffernaam uit de digitale Namenlijst die door het In Flanders Fields Museum in Ieper wordt samengesteld. Daarnaast kwam op elke dog tag ook de naam van een maker (die peter of meter wordt van het project) te staan. De 600.000 dog tags zijn verzameld in een glazen werk van kunstenaar Koen Vanmechelen dat een centrale plek kreeg in de land-art-installatie. Dit doorzichtige kunstwerk verenigt letterlijk de verschillende nationaliteiten en generaties in de herdenking.

De installatie werd in het voorjaar van 2018 geïmplementeerd op een van de meest bevochten plekken van de Eerste Wereldoorlog: het Niemandsland van de frontzone rond Ieper. De indrukwekkende kunstinstallatie ComingWorldRememberMe moet ons herinneren aan de zinloosheid van oorlog: gisteren, vandaag en morgen. We wilden met onze land-art-installatie niet alleen een respectvolle artistieke herinnering voor de slachtoffers van de Groote Oorlog creëren, we willen ook helpen. De wereldwijde solidariteitsactie die we met de peter- en meterschappen genereerden, had als doel kinderen te steunen die vandaag ten gevolge van oorlogssituaties in fysieke en psychische nood zijn. Dat gebeurde via de NoordZuidwerking van de provincie West-Vlaanderen en via The Cosmogolem Foundation van kunstenaar Koen Vanmechelen. De CosmoGolem staat hierbij symbool voor de actieve troost die we willen brengen met CWRM.

Door het engagement van al de betrokken mensen werden verleden, heden en toekomst met elkaar verbonden en is de land-art-installatie een grens- en generatie-overschrijdend symbool van vrede. In januari 2018 startten de voorbereidende werken op de site. Van 1 februari 2018 tot en met 23 maart 2018 werden dagelijks beeldjes geplaatst in het voormalige Niemandsland. Alle peters en meters en organisatoren van een mobiel atelier werden uitgenodigd om betrokken te zijn bij deze fase. Heel wat mensen (groepen en individuelen) engageerden zich hiervoor. Meer dan 4.000 mensen kwamen een dag meehelpen.

CWRM06
L1000332