POËZIEROUTE

Eén van de eerste en belangrijkste Vlaamse dichters was Jacob van Maerlant. Hij leefde, werkte en werd begraven in Damme. Op het historische marktplein staat zijn statig standbeeld als eerbetoon. Stichting IJsberg brengt in Damme een ode aan de Poëzie met een visueel en auditief wandelparcours. Op de oude vestingwallen vind je een uitgestippeld wandelparcours. Wisselend per seizoen, presenteren wij daar jonge en oude dichters van hier en elders. Op tien gedichtentafels ontdek je een gedicht dat door een illustrator van beeld werd voorzien. In drie luisterhoorns kan je plaatsnemen en wegdromen bij de stem van de dichter.

Elk seizoen komt een andere dichter aan bod. In IJsberg loopt dan gelijktijdig een GGG-tentoonstelling over het leven en werk van de uitverkoren dichter. Naast dit vast poëzieparcours groeit in Damme ook een ‘stenen wandeling’. Ieder seizoen worden door een geletterde steenkapper woorden van de geselecteerde GGG-dichter vereeuwigd in steen. De stenen ontmoet je op diverse plekken in het straatbeeld. Bekijk hier alle edities:

poezieroute