Johan Six

Expo & pop-up atelier #3

4 juni - 27 juni 2021

Grafisch kunstenaar en performer Johan Six was in 2018 stadskunstenaar van Damme. Hij is gefascineerd door de vergankelijkheid van materialen; het proces dat ze ondergaan boeit hem en beschouwt hij als kunst op zich. Zo creëert hij bijvoorbeeld installaties die de morfologie en ontwikkeling van schimmels in een boek in beeld brengen. Bedrukte vellen papier zijn immers ideale dragers voor schimmels aangezien dit materiaal in de juiste verhoudingen rijk is aan de minerale verbindingen noodzakelijk voor de vorming van de schimmels. De talrijke dunne en verwarde draden resulteren in een bijzonder gevarieerd kleuren- en vormenpalet. Zijn 'Grond-wet' is een boek met een grafische voorstelling van de Belgische Grondwet. Die wordt door iedere Belg geacht gekend te zijn, maar is hij begrepen? Is hij niet teveel codetaal, is er geen nood aan een goede bladwijzer met legende? Johan Six doet mensen nadenken over zijn werk en met het kunstobject 'Grondwet' is dat met meer dan een knipoog naar de politieke actualiteit.

Six is de derde kunstenaar die zich hier in IJsberg in het pop-up atelier zal vestigen. De eerste zaal wordt daarbij omgetoverd tot zijn tijdelijk atelier. Hij exposeert er zijn werk, maar zal er op verschillende momenten ook zelf aan het werk zijn. Kom een praatje maken!

GROND-WET

170259243_230478112196160_1377730271923370044_n
170488595_1051864121889541_1677414181673321971_n

Praktisch

☞ Een bezoek aan Stichting IJsberg moet je niet vooraf reserveren. Bij het binnenkomen kan je je registreren.

Hier vind je alles nog eens op een rijtje.