De derde editie van Stadsfestival Damme heeft als thema 'BEESTIG?'.

Net zoals de meeste mensen zijn veel kunstenaars gefascineerd door het mensdom en het dierenrijk. De expo BEESTIG? brengt een aantal kunstenaars samen die daar op hun eigen manier rond creëren.

Wie honderd miljoen jaar terugkijkt, zoals paleontoloog Tim Flannery in zijn boek ‘Europa – De eerste 100 miljoen jaar’, kan niet anders dan concluderen dat Europa bijzonder kwetsbaar is voor ecologische rampen, dat migratie een rijkdom is en dat naïviteit fataal kan zijn' zegt Wouter Woussen in De Standaard.

Miljoenen jaren geleden, toen het zuiden van Toscane nog deel uitmaakte van een groot eiland, woonde daar een aapje dat met een onbeholpen tred rechtop liep. Deze ‘oreopithecus bambolii’ had een bekken dat verrassend goed op dat van de hedendaagse mens lijkt, maar, voor een aap had hij kleine hersenen. Omdat ze op hun eiland nauwelijks natuurlijke vijanden hadden, hebben die aapjes daar miljoenen jaren rondgelopen. Tussen zes en zeven miljoen jaar geleden sloop die verre kustlijn generatie na generatie dichterbij, tot er een landbrug ontstond en grote sabeltandkatten en andere roofdieren van het vasteland het aapje kwamen uitroeien.

Ondertussen zijn wij sinds kort, uit andere diersoorten, de mens

geworden. Momenteel de almachtige (dier)soort? Coronatijden doen ons terecht twijfelen.

Het Stadsfestival brengt kunstenaars samen die in hun kunst reflecteren over die moeilijke verhouding tussen mens, dier, natuur  en maatschappij. We presenteren een heerlijke mix van fictie en  non-fictie. Wij hopen dat het voor de bezoeker een trage wandeling  vol verwondering mag zijn die ons een beetje meer inzicht biedt in

de onvermijdelijke verbondenheid van alles wat leeft.

Over hellevarkens en andere dieren

BEESTIG?

Vanaf 4 december 2020 t.e.m. 21 maart 2021

Stadsfestival Damme presenteert elk jaar verzamelde verhalen. De kracht van het woord en de macht van het beeld spelen de hoofdrollen. Met een combinatie van onder andere literatuur, poëzie, beeldende kunst, fotografie, filosofie, erfgoed,  natuur en gastronomie brengt Stadsfestival Damme een belevingsfestival voor jong en oud. Damme geeft je zo graag tijd voor onthaasting, ontdekking en ontmoeting.

Stichting IJsberg

STADSFESTIVAL DAMME

P1030940kopie
Anneke Lauwaert_D20_(c)Jeanne Vauterin
Franky Michielsen_D20_(c)Jeanne Vauterin
Katrin Deconinck_D20_(c)Jeanne Vauterin
IMG_0300kopie
P1030903kopie
P1030876kopie

Alle deelnemende kunstenaars:

ALEXI WILLIAMS WYNN (VK) • ANDREA ÉVA GYO RI (HU) • ANNA LANGE (NL) •  ANNEKE LAUWAERT (BE) AURORA MECCANICA (IT) • BEN BENAOUISSE (BE) • BENNY LUYCKX (BE) • CHRISTINE MORREN (BE) CINDY WRIGHT (BE) • DAVID ALTMEJD (CA) • FLORIS BOCCANEGRA (BE) • FRANÇOISE PÉTROVITCH (FR) • FRANK VANHOOREN (BE) • FRANKY MICHIELSEN (BE) • FREE PECTOOR (BE) • GEERTJE VANGENECHTEN (BE) • GIDEON KIEFER (BE) • GREET DESAL (BE) • HANS OP DE BEECK (BE) HERVÉ MARTIJN (BE) • IDIOTS (NL) • JAN F A VANDENDORPE (BE) • JAN VANRIET (BE) • JAN VERHAEGHE (BE) • JEROEN EISINGA (NL) • JOHAN CRETEN (BE) • JOKE NEYRINCK (BE) • JOOS VAN DE PLAS (NL) • KATREIN BREUKERS (NL) KATRIN DEKONINCK (BE) • KOEN VANMECHELEN (BE) • KOENRAAD TINEL (BE) • LAURE FORÊT (BE) • LES DEUX GARÇONS (NL) • LISA COUWENBERGH (NL) • MALTE BRUNS (DE) • MARCO EVARISTTI (IT) • MATTHIEU LOBELLE (BE) • MAUD BEKAERT & PETER VERHELST (BE) • MIEKE TEIRLINCK (BE) • NEL BONTE (BE) • PAULIUS ŠLIAUPA (LT) • PIETER DE CLERCQ (BE) • RINUS VANDEVELDE (BE) • ROBERT DEVRIENDT (BE) • SILVIA B. (NL) • SOULDIGGER (BE) • ŠTEFAN PAPCO (SK) • STEPHANIE VAN DE VELDE (BE) • STEVEN PETERS CARABALLO (BE) • STIEF DESMET (BE) • SVEN VERHAEGHE (BE)TOM HERCK (BE) • ULRIKE BOLENZ (DE) • WOUTER FEYAERTS (BE) • YVAN DERWÉDUWÉ (BE)

Praktisch

Een bezoek aan Stichting IJsberg moet je niet vooraf reserveren. Bij het binnenkomen kan je je registreren.

Hier staat nog eens alles op een rijtje.

Een bezoek aan het Stadsfestival Damme start bij Stichting IJsberg in Burgstraat 5, de voormalige jongensschool van Damme die sinds september 2018 de nieuwe belevingsplek is van Stichting IJsberg. Naast het festival onthaal vind je hier ook een leescafé en  een boekshop. De twee expo-ruimtes, waar gedurende het hele jaar taal- en beeldmakers gepresenteerd worden, zijn er tijdens het festival ingenomen door ‘BEESTIG?’.

Wij zijn alvast blij met uw bezoek en wensen u een aangename ontdekkingstocht!