Bij IJsberg, de voormalige jongensschool van Damme, kan je van 6 april tot en met 1 september 2019 een verfrissende expo rond de Poolse dichteres Wisława Szymborska (1923-2012) bezoeken. Met haar poëzie en kleine collages als uitgangspunt, vroegen we hedendaagse kunstenaars om werk te tonen als een interpretatie van haar levenswerk. Gastcurator Johan Debruyne nodigde collagekunstenaars Sammy Slabbinck, Luc Fierens, Ria Verhaeghe en Stefaan De Croock (Strook), schilder Bruno Van Dycke en beeldhouwer Bart Leenhouwers uit om deel te nemen aan deze boeiende wisselwerking tussen oud en nieuw, tussen poëzie en beeld. Aan de hand van video’s, audiofragmenten, foto’s, schilderijen, collages en uiteraard ook Szymborska’s gedichten, nemen we je graag mee in de wereld van deze Nobelprijswinnares. Welkom bij IJsberg, Burgstraat 5. De expo is vrij toegankelijk op weekend- en feestdagen van 11u tot 18u. Tijdens de schoolvakanties is IJsberg open van woensdag t.e.m. zondag.

’Nie wiem’ of ‘Ik weet het niet‘ was Szymborska’s favoriete antwoord op allerhande vragen: het begin van een queeste naar meer kennis.’

Op zondag 7 april ben je van harte uitgenodigd om samen met ons ‘Nie Wiem’, de expo over de dichteres Wislawa Szymborska, officieel te openen. Om 17u komen Szymborskaliefhebbers en - kenners Johan de Boose en prof. em. Jeannine Vereecken bij IJSBERG praten over het boeiende leven en werk van deze Poolse Nobelprijswinnares. Na het gesprek heffen we samen met jou en alle deelnemende kunstenaars graag het glas op een nieuwe tentoonstelling en leven vol poëzie!

Je kan de vernissage gratis bijwonen maar de plaatsen zijn beperkt. Inschrijven kan via info@stichtingijsberg.be.

Nie Wiem

Wisława Szymborska

Expo

6 april t.e.m. 1 september 2019

Nie Wiem

Poëziewandeling

Welkom op deze gloednieuwe wisselende poëziewandeling langs de Damse vesten, een productie van IJsberg. Op tien plaatsen vind je hier subtiel aangebrachte poëzietafels met gedichten van de Poolse dichteres en Nobelprijswinnares Wisława Szymborska. De gedichten werden gekozen door poëziecurator Willy Tibergien en vormen een chronologisch overzicht van haar werk, een kleine greep uit haar schitterende œuvre. Van 6 april tot en met 1 september nog kan je deze gedichten hier lezen, daarna ruimen ze plaats voor andere poëzie langs deze bijzondere route.

Omdat IJsberg sterk gelooft in de symbiose van verschillende kunstvormen, vroegen we ook tien Vlaamse illustratoren om een werk te maken bij een van die geselecteerde gedichten. Een indrukwekkend rijtje beeldenmakers ging graag op onze vraag in. Je kan zometeen genieten van op maat gemaakte illustraties van Gerda Dendooven, Korneel Detailleur, Charlotte Peys, Emma Joye, Penelope Deltour, Pieter Van Eenooge, Trui Chielens, Toon Delanote, Sabien Clement en Ward Zwart. We hopen dat je net zo onder de indruk bent van deze interactie tussen woord en beeld als wij.

Op het plannetje hiernaast vind je niet alleen de poëzietafels terug, maar ook de drie luisterhoorns die we in Damme een plekje gaven. Deze houten coconnen bieden bescherming tegen regen en wind en zorgen voor een intieme plek om te luisteren naar de stem van Szymborska zelf. Aanvullend werden haar gedichten ook in het Nederlands ingelezen door de warme stem van meesterverteller Frank Degruyter.

We wensen je een fijne wandeling vol poëzie!