COLIN WAEGHE & CASPER TER HEERDT

30 april t.e.m. 27 juni 2021

De artistieke werking bij Stichting IJsberg wordt in 2021 opgebouwd rond het thema verbinding. Voor de expo ‘CONNECT’
brengen we twee kunstenaars in één tentoonstelling samen omdat wij een onderliggende connectie in hun kunstenaarschap zien en voelen. U ook?

Stichting IJsberg

CONNECT

P1040046kopie
P1040013kopie
P1040037kopie
P1040022kopie

COLIN WAEGHE (BE)

"Everything is interconnected and my last work always follows the previous one, influenced by everything that has happened in the meantime."

Colin Waeghe (BE/°1980) woont en werkt in Brussel. Hij begon zijn actieve kunstenaarscarrière in 2004 en ontwikkelde gaandeweg een eigen toets die de grens opzoekt tussen figuratie en abstractie. De beelden die hij creëert zijn geladen, ze zitten vol energie en ingehouden spanning. In zijn oeuvre onderzoekt en verbindt hij verschillende facetten van de idee en identiteit. Het werk van Waeghe wordt gekenmerkt door een mengeling van autobiografische elementen, flarden uit de actualiteit en beelden ontleend aan de media.

CASPER TER HEERDT (NL)

"Nee, ik heb nooit op de barricades willen staan: een liefdevolle geste geeft eerder de juiste respons. Als er iets sterk aanwezig is in mijn werk dan is het de stilte; de stilte en schijnbare stilstand in tijd die samenhangt met reflectie."

Casper ter Heerdt (NL/°1966) is een conceptueel kunstenaar die in zijn werk reflectie, projectie en herkenning onderzoekt. Hij verbindt persoonlijke ervaringen en herinneringen en laat bewust ruimte voor de interpretatie van de beschouwer. Zijn werk nodigt uit tot reflectie en dialoog, geconcentreerd rond de vraag ‘wie’ wij als mensen zijn. Hij creëert verstilde omgevingen, waar elk moment iets kan gebeuren.

In het kader van de expo 'Connect' komt Casper ter Heerdt in het weekend van 22 & 23 mei zijn 'Inner Landscape' opbouwen: een tijdelijke maquette die, in samenspel met de bezoeker, zal uitgroeien tot een landschap van objecten. De reflectie en medewerking van het publiek is noodzakelijk: met of zonder woorden kunnen zij een ingreep doen, waarop de kunstenaar met een nieuwe ingreep reageert, enz.

Toegang is gratis.

Tot dan!

De publicatie 'A partir d'ici, vanaf hier, from here on. Selected work on paper' werd dit jaar uitgegeven bij Galerie Zwart Huis.

Filosoof en kunstcriticus Willem Elias brengt in dit boek een overzicht van Colin Waeghes schilderwerk van het laatste decennium. Op zaterdag 12 juni komen Elias en Waeghe samen in IJsberg, om een presentatie te brengen in de vorm van een gesprek.

Toegang is gratis, inschrijven doe je via info@stichtingijsberg.be.

Praktisch

Een bezoek aan Stichting IJsberg moet je niet vooraf reserveren. Hou wel rekening met de coronamaatregelen.

Hier vind je alles nog eens op een rijtje!