MAX TEMMERMAN

LEEST CONIFEREN

29/02/2020 om 15u

Coniferen: een eerste lezing

Op zaterdag 29 februari om 15u brengt Max Temmerman een eerste lezing van zijn prozadebuut Coniferen. Actrice Vanessa Broes zal in dialoog gaan met de dichter.

Max Temmerman debuteerde in 2011 met Vaderland, dat in 2013 werd gevolgd door Bijna een Amerika. Hiervoor ontving hij de Herman de Coninck Publieksprijs. Met zijn derde bundel Zondag acht dagen, die verscheen in 2015, werd een drieluik afgesloten. Het luisterboek De meeste mensen die ik ooit ben geweest bestaat uit een selectie van vijftig gedichten uit dat œuvre. Zijn meest recente gedichtenbundel Huishoudkunde verscheen in 2018.

Coniferen is een verhaal over het verlies van ouders, de relatie tussen een broer en zus, over rijkdom, jaloezie en over ziekelijke paranoia.

"Max Temmerman schreef een roman met thema’s en sferen, een stijl en een toon, die de lezers van zijn gedichten zullen herkennen. Met een knipoog naar Simenon, zet hij de lezer doelbewust op het verkeerde been. Coniferen blijkt op meer dan een manier te tonen hoe de duisternis kan neerstrijken achter de gevels, om zich te nestelen in de gedetailleerd beschreven interieurs." - Annelies Verbeke

Over Coniferen

Ze toonden zich voor het eerst aan haar op het tuinmuurtje dat doorliep tot helemaal achteraan de coniferen. Daar hadden ze gestaan, ze hielden haar in de gaten. Op die manier kwamen ze in het leven van de verteller en zijn zus Marianne. De daaropvolgende jaren ziet Marianne ze steeds vaker. Ze jagen haar op, willen haar laten zien dat ze haar altijd weten te vinden. Ze doen haar in paniek ontvlammen, maar het is Marianne zelf die haar broer angst aanjaagt.
In de schaduw van de coniferen ontbloot de verteller zijn familieverhaal, over het verlies van ouders, de komst van rijkdom, over de jaloezie, achterdocht en waanzin die daaruit ontsprongen. Met deze donkere vertelling schrijft dichter Max Temmerman (°1975) zijn prozadebuut, waarin hij de donderende vaart van een Simenon-roman koppelt aan zijn eigen poëtische stem.

Nadien, om 16u30, worden twee tentoonstellingen officieel geopend:

Parazart #1: 15.02 t.e.m. 26.04.2020

Peter Troucheau en Claude Dendauw

Meer info: https://www.stichtingijsberg.be/evenementen/parazart.html

GGG #6: 29.02 t.e.m. 31.05.2020

Max Temmerman en Marion Beeck

Meer info https://www.stichtingijsberg.be/evenementen/ggg6.html

Praktisch

Zaterdag op 29 februari om 15u, IJSBERG Damme, Burgstraat 5.

Toegang is gratis. Wilt u er bij zijn, schrijf je dan via onderstaande knop