verzamelde verhalen tussen taal en beeld...

ONS VERHAAL

Stichting IJsberg is een werkplaats en een presentatieplatform, die boeiende en verfrissende activiteiten met taal en beeld als rode draad organiseert. Door boeken en beeldenmakers zijn wij gepassioneerd. Wij leggen de nadruk op discipline-overschrijdende beleving, en willen waar en hoe dan ook altijd verhalen vertellen. Dat doen we door het organiseren van exclusieve programma’s rond schrijvers, dichters en beeldende kunstenaars. Zin in een filmvertoning, een theatervoorstelling,  een expo, een lezing, een literair diner, een muziekperformance, een schrijf- en leesclub of een teken– of drukatelier? Of vertoef je liever in onze sfeervolle leescafé en boekshop? We kijken uit naar jouw bezoek!

"All art is a form of literature"

Fernando Pessoa

BOEKSHOP

Snuister bij een bezoek zeker ook eens in de boekenwinkel. Naast een zorgvuldig geselecteerd en verrijkend aanbod aan boeken, vind je hier ook enkele hebbedingen om te koesteren. Authentiek naar inhoud en vorm, uitgezocht met aandacht voor originele Belgische makers.

LEESCAFÉ

In het leescafé kan je een bezoek aan de site starten of afsluiten met een heerlijke koffie, thee of een fris aperitief. Je kan hier ook doorlopend terecht om de kleine honger te stillen. Samenwerking met lokale ambachtelijke bedrijven die eerlijk eten produceren én goed voor de omgeving zorgen staat centraal bij het samenstellen van onze kaart. Bij mooi weer is het groene terras geopend en zowel binnen als buiten is er ook gedacht aan de jongste bezoekers. Met een speelhoek en speeltuin zorgen we ervoor dat ook zij zich welkom voelen.

PARAZART

‘Parazart’ is een tentoonstellingreeks waarvoor Stichting IJsberg telkens twee kunstenaars selecteert die in overleg nieuw of bestaand eigen beeldend werk in één ruimte samenbrengen. Als het goed is, ontstaat – per toeval/par hasard- in dialoog, in confrontatie of in symbiose, een extra inhoudelijke of artistieke gelaagdheid. Hun taal en beeld ontmoeten elkaar en nodigen de bezoeker uit tot reflectie. Aan elke ‘Parazart’ worden ‘Zomer- of Winterzinnen’ en een ‘IJsbergatelier’ gekoppeld. Op die manier verbinden we het publiek op een persoonlijke manier met de kunstenaars en hun werk.

GGG

Geschreven, Getekend en Gedrukt. Bij IJsberg hebben we graag aandacht voor taal en beeld. In een reeks kleine documentaire tentoonstellingen brengen we beeldend kunstenaars en schrijvende mensen samen. Zo gaat er veel aandacht naar illustratoren en dichters. Zij verbinden hun beeldend en schrijvend werk, vullen elkaars œuvre aan. ‘All art is a form of literature’ poneerde Fernando Pessoa. Wij vertalen dat in boeiende kleine GGG-expo’s. Elk duo realiseert voor de expo ook een in-situ-XXL-werk in de vorm van een tijdelijk fresco: ‘De Muur’. Elke GGG krijgt bovendien auditieve en visuele aandacht op ons Poëzieparcours langs de Damse vestingen en op de groeiende ‘Stenen woordenwandeling’ in het historisch centrum van de stad. Tijdens de tentoonstellingsperiode organiseren wij Zomer- of Winterzinnen die het leven en werk van het tijdelijke GGG-duo op een persoonlijke manier uitdiept. Voor elke GGG wordt ook een ‘IJsbergatelier’ geprogrammeerd: deelnemers steken de handen uit de mouwen en gaan, geïnspireerd door het werk van de kunstenaars, zelf aan de slag.

Stadsfestival Damme

Stadsfestival Damme presenteert elk jaar een mix van verzamelde verhalen. De kracht van het woord en de macht van het beeld spelen de hoofdrollen. Met een combinatie van onder andere literatuur, poëzie, beeldende kunst, fotografie, filosofie, erfgoed,  natuur en gastronomie brengt Stadsfestival Damme een belevingsfestival voor jong en oud. Damme geeft je zo graag tijd voor onthaasting, ontdekking en ontmoeting.

Zomer- en winterzinnen

Onder de noemer Zomerzinnen en Winterzinnen staan er op weekend- en feestdagen regelmatig kleine maar fijne evenementen op de agenda die graag een brug slaan naar verschillende kunstdisciplines. Met een gevarieerd aanbod van onder andere open ateliers, intieme concerten, verrassende workshops en boeiende vertellingen staat er zeker voor elk wat wils op het programma. Bij mooi weer gaan deze voorstellingen geregeld buiten door. De kalender wordt in de loop van het jaar aangevuld met nieuwe ontdekkingen. Neem dus zeker een kijkje op de website bij het plannen van uw bezoek.

De plaatsen voor deze voorstellingen zijn steeds beperkt. Wil je zeker zijn van een plek, dan raden we aan om in te schrijven via info@stichtingijsberg.be.
Indien het om een betalende voorstelling gaat, kan u enkel de dag zelf aan het onthaal bij IJsberg betalen.

verzamelde verhalen tussen taal en beeld...