GGG#6

29/02/2020–28/06/2020

Geschreven, Getekend en Gedrukt.

Bij IJsberg hebben we graag aandacht voor taal en beeld. In een reeks kleine documentaire tentoonstellingen brengen we beeldend kunstenaars en schrijvende mensen samen. Zo gaat er veel aandacht naar illustratoren en dichters. Zij verbinden hun beeldend en schrijvend werk, vullen elkaars oeuvre aan.

"All art is a form of literature" poneerde Fernando Pessoa. Wij vertalen dat in boeiende kleine GGG-expo’s. Elk duo realiseert voor de expo ook een in-situ-XXL-werk in de vorm van een tijdelijk fresco: ‘De Muur’. Elke GGG krijgt bovendien auditieve en visuele aandacht op ons Poëzieparcours langs de Damse vestingen en op de groeiende ‘Stenen woordenwandeling’ in het historisch centrum van de stad.

Tijdens de tentoonstellingsperiode organiseren wij Zomer- of Winterzinnen die het leven en werk van het tijdelijke GGG-duo op een persoonlijke manier uitdiept. Voor elke GGG wordt ook een ‘IJsbergatelier’ geprogrammeerd: deelnemers steken de handen uit de mouwen en gaan, geïnspireerd door het werk van de kunstenaars, zelf aan de slag.

Stichting IJsberg brengt in Damme een ode aan de Poëzie met een visueel en auditief wandelparcours. Op de oude vestingwallen vind je een uitgestippeld wandelparcours. Wisselend per seizoen, presenteren wij daar jonge en oude dichters van hier en elders. Op tien gedichtentafels ontdek je een gedicht dat door een illustrator van beeld werd voorzien. In drie luisterhoorns kan je plaatsnemen en wegdromen bij de stem van de dichter. Voor de zesde editie van Geschreven, Getekend en Gedrukt worden tien gedichten uit het œuvre van de Antwerpse dichter Max Temmerman vergezeld door illustraties van Marion Beeck.

Max Temmerman

Max Temmerman debuteerde in 2011 met Vaderland, dat in 2013 werd gevolgd door Bijna een Amerika. Hiervoor ontving hij de Herman de Coninck Publieksprijs. Met zijn derde bundel Zondag acht dagen, die verscheen in 2015, werd een drieluik afgesloten. Het luisterboek De meeste mensen die ik ooit ben geweest bestaat uit een selectie van vijftig gedichten uit dat œuvre. Zijn meest recente gedichtenbundel Huishoudkunde verscheen in 2018. Op 29 februari 2020 hebben wij bij IJsberg de eer om zijn eerste roman Coniferen aan het publiek voor te stellen.

Marion Beeck

In 2015 studeerde Marion Beeck af aan de K.A.S.K. in Gent. Zij volgde er grafisch ontwerp en illustratie. Marion hanteert voornamelijk de collagetechniek waarop ze al dan niet verder werkt met potlood, verf of inkt. Haar stijl is minimalistisch, speels en kleurrijk. De reeks illustraties die ze maakte bij de gedichten van Max Temmerman is te zien op het poëzieparcours en in IJsberg werd ‘De Muur’ haar canvas.

Praktisch

Van 29/02/2020 tot en met 31/05/2020.

In IJSBERG Damme, Burgstraat 5. Toegang is gratis.

Vragen? Mail naar info@stichtingijsberg.be