In opdracht van de Provincie West-Vlaanderen bereiden kunstenaar Koen Vanmechelen en vzw Kunst samen de land art installatie ComingWorldRememberMe voor. Dit project kadert in het grootschalig herinneringsproject Gone West/Reflections on the Great War. Herdenken, helpen, reflecteren en verbinden: dat zijn de vier hoofddoelstellingen van CWRM.

Tijdens de periode 2014-2018 kunnen mensen wereldwijd workshops volgen om samen 600.000 beeldjes te maken uit klei: één beeldje voor iedere gesneuvelde op Belgische bodem. Alle beeldjes samen zullen uiteindelijk de land art installatie CWRM vormen op het niemandsland van de frontzone rond Ieper.

Het project

Herdenken, helpen, reflecteren en verbinden: dat zijn de vier hoofddoelstellingen van ComingWorldRememberMe. Door (inter)nationale workshops te organiseren, brengen vzw Kunst en vzw Combat mensen samen om met open geest te reflecteren over de kernthema’s van het project. Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie West-Vlaanderen en maakt deel uit van het grootschalige herinneringsproject ‘GoneWest/Reflections on the Great War’.

Tijdens de periode 2014-2018 nemen duizenden mensen verspreid over Vlaanderen en de rest van de wereld deel aan de ‘making of’ van de land art installatie ‘CWRM’ door 600.000 beeldjes uit klei te boetseren. Daarbij staat elk beeldje voor een van de 600.000 slachtoffers die het leven lieten ten gevolge van de Eerste Wereldoorlog in België. Bij elk beeldje hoort ook een dog tag, het universele identificatiesysteem voor frontsoldaten. Op deze dog tag staat een slachtoffernaam uit de digitale ‘Namenlijst’ die door het In Flanders Fields Museum in Ieper wordt samengesteld. Daarnaast komt op elke dog tag ook de naam van een maker (die peter of meter wordt van het project) te staan. De 600.000 dog tags zullen worden verzameld in een glazen werk van kunstenaar Koen Vanmechelen dat een centrale plek krijgt in de land art installatie. Dit doorzichtige kunstwerk zal de verschillende nationaliteiten en generaties letterlijk verenigen in de herdenking.

COMING WORLD REMEMBER ME

2014—2018

Herdenken, helpen, reflecteren en verbinden

In het voorjaar van 2018 wordt de volledige installatie geïmplementeerd op een van de meest bevochten plekken van de Eerste Wereldoorlog: het niemandsland van de frontzone rond Ieper. De beeldjes krijgen in de land art installatie een plaats tussen twee grote werken van Koen Vanmechelen.

De indrukwekkende kunstinstallatie ComingWorldRememberMe moet ons herinneren aan de zinloosheid van oorlog: gisteren, vandaag en morgen. We willen met onze land art installatie niet alleen een respectvolle artistieke herinnering voor de slachtoffers van de Groote Oorlog creëren, we willen ook helpen. De wereldwijde solidariteitsactie die we met de peter- en meterschappen zullen genereren, heeft als doel kinderen te steunen die vandaag ten gevolge van oorlogssituaties in fysieke en psychische nood zijn. Dat gebeurt via de Noord- Zuidwerking van de provincie West-Vlaanderen en via ‘The Cosmogolem Foundation’ van kunstenaar Koen Vanmechelen. De CosmoGolem staat symbool voor de actieve troost die we willen brengen met CWRM. Door het engagement van al de betrokken mensen worden verleden, heden en toekomst met elkaar verbonden en wordt de land art installatie uiteindelijk een grens- en generatie-overschrijdend symbool van vrede.